The girl with the ugly face

Dette var en forestilling som handlet om en jente som ofte ble sint og dermed fikk et «ugly face»,som videre førte til at hun ble kalt «the girl with the ugly face av vennene sine. En natt drømmer hun at hun er ute med uteliggeren Jan. De snakker litt om hvordan livet er på gata og hvordan man kan føle et behov for å bare forsvinne og forlate familien og alle vennene sine.

Denne forestillingen hadde et bra budskap. Den viste hva en kan føle når noen sier noe som kan oppleves uhyggelig. Det gikk så langt at hun ville flytte hjemmefra og bo på gata, for å slippe å se de igjen.

Da vi så denne forestillingen tenkte vi at hovedrollen var veldig flink til å vise følelsene sine, både med kroppsspråk og ansiktsuttrykk.Og når de blandet inn humor, ble forestillingen veldig morsom. Både barn og voksne lo. Det er imponerende at de har klart å få med alle aldersgrupper og tilpasset seg alle aldre generelt. Musikken var morsom, og mannen som spilte gitar imponerte mange, og lagde stemning.

Vi føler at barn kan få mye ut av denne forestillingen. De lærer hva de ikke burde si, og hva stygge handlinger og ord kan påføre andre. Denne forestillingen viser mobbing fra et annet perspektiv, vi er vant til å se at det ofte er en god og en ond, ofte i spesielt barneforestillinger. Men her viste de at man ofte kan ha litt skyld i det selv også, og at det alltid er noe som kunne blitt gjort annerledes. Dette stykket kan forbindes med den gylne regel «Gjør det du vil at andre skal gjøre mot deg».

Noe vi alle var sterkt enig i, var at tema forestillingen tok opp var veldig realistisk. Det kunne vært en ekte opplevelse og man kunne relatere til det. De overdrev ikke på noen måte, derfor tror jeg (Stine) at mange følte dette var utrolig realistisk og at man kan kjenne seg igjen.

Skrevet av SUS-redaksjonen 2019