Jakob

Jakob er en forestilling som presenterer oss to menn som uttrykker mye følelser, og sender ut et budskap gjennom kun dans, bevegelse og musikk. Denne forestillingen var mer abstrakt, og var åpen for flere synsvinkler. Danserne lot det være opp til hver enkelt person å tolke forestillingen på sin egen måte.

Alle SUS-erne er enige om at forestillingen var noe annet en det vi har sett av danseforestillinger før. De brukte virkemidler som å skru av og på lyden, og

jeg mener at på denne måten fikk de publikum til å være veldig fokuserte, i tillegg til at vi kom veldig tett på danserne når de la til musikken på visse deler. Jeg merket at med en gang de skrudde på et sterkere lys ble det mye enklere å lene seg «tilbake» for vi i publikummet. Jeg synes det var litt uvant i starten når det ikke var lyd, men etter hvert som jeg vendte meg til det, fungerte det som en kul effekt.

Man kan tolke forestillingen som et forhold mellom to mennesker. Det virket som de gikk gjennom flere faser i løpet av stykket. Noen ganger stolte de ikke på hverandre, mens andre ganger var de veldig intime. Det at to gutter danser sammen fører til at mange av oss automatisk tenker at disse to godt kan være venner, enda de danset veldig intimt. Hvis dette hadde vært en jente og en gutt hadde vi nok automatisk antatt at de var kjærester. Denne tanken fikk jeg utfordret i løpet av forestillingen.

Underveis i forestillingen forsto jeg ikke alt som skjedde til enhver tid. Forestillingen var veldig åpen, og de var ikke ute etter å lære oss noe spesifikt. Danserne krevde heller ikke at publikum skulle ha en bestemt tolkning av stykket. Det var det som gjorde denne forestillingen annerledes, fordi det ikke var påtvungede følelser. Det virket bare som de ville vise fram det de hadde på sin måte uten at de krevde at noen skulle lære noe av den.

Stykket mener vi passer best for de som er interessert i abstrakte stykker, og det virket som en forestilling som først går ut til de som er flinke til å lese dans. Jakob er et stykke som er veldig fint å diskutere sammen etterpå, i tillegg til at danserne er veldig dyktige.

Hilsen årets SUS-ere!